KLIK TAU

Senin, 01 Juli 2013

MALAM SABTU DAN AHAD MALAM KEMUNCAK SEKS

Tidak ada ketentuan atau aturan yang mengharuskan bilakah sepasang insan manusia bercinta. Tapi ada beberapa persamaan yang dijumpai pada kebanyakan orang, yaitu mempunyai waktu-waktu tertentu untuk bercinta.

Hasil kajian mendapati bahawa aktiviti seks paling banyak dilakukan pada hari Sabtu dan Ahad, lalu meningkat lagi walau kecil pada pagi Isnin. Sebuah kajian lain tahun 1982 yang dilakukan ilmuwan dari University of California mendapati bahawa majoriti orang melakukan hubungan seks di malam hari.

Penyelidik mengumpul data dari 78 orang pasangan yang baru saja berkahwin selama 12 bulan lalu menyoal rutin aktiviti seksualnya. Hasilnya, para penyelidik mendapati tahap hubungan seksual agak malar selama hari kerja, namun terjadi peningkatan besar pada hujung minggu.

"Sebanyak 58 peratus daripada semua hubungan seksual dalam kajian terjadi pada malam hari. Kami menyedari bahawa kecenderungan aktiviti seksual di malam hari menunjukkan ada komponen sosial yang mempengaruhi," kata penyelidik, John Palmer seperti dilansir Medical Daily, Senin (1/7/2013) .

Kajian lain yang juga dilakukan ilmuwan dari University of South Carolina mendapati bahawa puncak aktiviti seksual di malam hari ditemui pada hari Sabtu dan Ahad sekitar pukul 23:00 - 01:00, juga pada hari Isnin pukul 06:00. Kajian ini mendedahkan sebab mengapa kebanyakan peserta memilih bercinta di malam hari.

Sebanyak 30 peratus peserta mengatakan bahawa pekerjaan dan jadual keluarga adalah penyebabnya. Sebanyak 28 peratus menjawab alasannya kerana merasa lebih seksi. Sebanyak 23 peratus menjawab kerana baru boleh bertemu pasangan dan 16 peratus menjawab melakukan seks kerana kerana sudah di tempat tidur.

Pada spesies lain, proses pembiakan bergantung pada hormon yang dikendalikan oleh organ pembiakan. Hormon ini menentukan masa kawin berkaitan kitaran ovulasi sang betina. Tapi pada manusia, kecenderungan ini sangat berbeza dan amat bergantung pada faktor persekitaran, misalnya pembinaan sosial, hari kerja, dan pilihan peribadi.

Jika primata berhubungan seks pada waktu yang salah, mereka terdedah kepada serangan pemangsa. Sementara pada manusia, melakukan seks di tempat awam atau di depan anak-anak akan menjadikan ia terdedah ditangkap, dipenjara, dan dipulaukan.

Selain itu, kerana manusia melakukan seks untuk alasan lain selain pembiakan, ada ketakutan akan kehamilan, terutama apabila kos membesarkan anak begitu tinggi. Manusia adalah satu-satunya spesies yang secara aktif mengelakkan kehamilan dan menganggapnya sebagai akibat dari aktiviti seksual, bukan cara untuk menghantar maklumat genetik kepada keturunan

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

KLIKLA BRO